Fuglsang

Med Kulturcenter Fuglsang har Lolland fået en kulturattraktion, som styrker områdets kultur- og fritidsliv. Projektet er gennemført med støtte fra Realdania.

Det er især kunst og kultur, der tegner profilen for herregården Fuglsang, som ligger på Lolland-Falster. En videreførelse af godsets tradition for kulturelle aktiviteter trækker hvert år mange besøgende til kammerkoncerter og udstillinger på stedet. Med støtte fra Realdania blev godset i 2008 beriget med et nyt kunstmuseum tegnet af den internationalt anerkendte engelske arkitekt Tony Fretton. Fuglsang er ejet af en velgørende, erhvervsdrivende fond, Det Classenske Fideicommis, der stadig driver landbrug på gården. 

På Fuglsang bygger forretningsideen videre på cirka 100 år gamle traditioner, som realiseres i en nutidig sammenhæng. At genetablere stedet som kulturcenter bringer liv i gamle og nye bygninger og skaber lokal stolthed.

Arkitektur signalerer transformation
Et samarbejde mellem Realdania, det daværende Storstrøms Amt, de daværende lolland-falsterske kommuner og EU’s regionalfond gjorde det muligt, at det daværende Storstrøms Kunstmuseum i januar 2008 kunne flytte ind på Fuglsang herregårdsområde, der samtidig blev udvidet med en bygning af Tony Fretton. 

Arkitektkonkurrencen lagde op til, at den nye museumsbygning skulle forholde sig til fodaftrykket af en nedbrændt længe på østsiden af hovedbygningen og genskabe den tidligere herregårdsstruktur, der var indrettet efter landbrugets behov og funktioner. Men Fretton ønskede at signalere en transformation fra landbrug til kulturcentrum og placerede den nye bygning i forlængelse af forvalterboligen. På den måde åbner bygningen sig mod gårdrummet, landskabet og Guldborgsund. 

Gamle toner på nye strenge

Udgangspunktet for projektet var at videreføre de musikalske og kulturelle traditioner fra Bodil de Neergaards tid – barnebarn af komponisten I.P.E. Hartmann. Bodil Hartmann blev i 1885 gift med den tredive år ældre Rolf Viggo de Neergaard, og hun boede på slottet frem til sin død i 1959. I hendes tid på Fuglsang blev stedet et kulturelt centrum, hvor tidens toneangivende komponister spillede i Fuglsangs store koncertsal. Også hendes bror, maleren Oluf Hartmann, har virket på Fuglsang. I tråd med den musikelskende godsejerfrues ønsker rykkede Storstrøms Kammerensemble ind i østfløjen af herregården i 1995, og de afholder fortsat koncerter i den gamle musiksal.