Nils Palmqvist om turisme på Broløkke

"Der er kun oplevelsesturisme og landbrug at leve af på Langeland," siger Nils Palmqvist, der er ejer af herregården Broløkke. Med visionen om at blive øens fyrtårn for oplevelsesturisme har han gennemført en større istandsættelse og omdannelse af stedet til konference- og feriested. Projektet er støttet af Realdania.

På det sydlige Langeland ligger Broløkke. Den klassicistiske, fredede herregård havde stået tom i mere end 60 år, da grev Ulrik Ahlefeldt-Laurvig i 2004 solgte den til Pernille og Nils Palmqvist. Da var herregården i en elendig forfatning og uden nogen form for moderne bekvemmeligheder, ikke engang kloakering. Taget var utæt, og det gulnede tapet hang i laser. 

Sydlangeland emmer af herlighed
Men Nils Palmquist kunne alligevel se potentialet. Han ville gerne støtte lokal udvikling på et sted, der havde brug for det, og valget faldt på Sydlangeland:

”Jeg søgte helt bevidst efter et område, hvor jeg kunne gøre gavn, og Sydlangeland havde alle de dårligste nøgletal: de laveste huspriser, den laveste gennemsnitsindkomst og den højeste gennemsnitsalder på grund af fraflytning,” siger han, men tilføjer: 

”Samtidig er Sydlangeland et sted, der emmer af herlighed. Her er en fantastisk natur, autenticitet og velbevaret bygningsarv, og det er det, vi forsøger at bygge videre på.

"Broløkke er det tidligere stamhus i grevskabet Langeland, som engang var landets rigeste. Den lille herregård er ikke noget imposant syn, men den er elegant og besidder en næsten ekstrem detaljerigdom. Og så er den bygget direkte ind i én af 'hatbakkerne' i det milde, langelandske landskab, forklarer Nils Palmqvist. Nu er visionen at aktivere stedets særlige kvaliteter som udgangspunkt for lokal udvikling. Broløkke skal være fyrtårn for oplevelsesturisme.



Kompromisløs restaurering

Nils Palmqvist gik i gang med at udarbejde en forretningsplan og søge støtte til istandsættelsen. Realdania har bevilget 21,5 mio. kr., og Kulturstyrelsen og flere andre fonde har også spædet til. Resten af de 66 mio. kr., som projektet er skitseret til, har parret selv rejst.

I dag står den gule hovedbygning næsten som før. Alt er genskabt i den oprindelige stil, og der er malet og tapetseret som før. Hele gårdspladsen har været gravet op for at gøre plads til kloakering. Sneppehuset og mandskabsbygningerne, som i dag huser en Bed&Breakfast, står færdige, og Nils Palmqvist forventer, at det samlede projekt er gennemført  i 2018.

Istandsættelsen indgår som en del af en samlet udviklingsplan for herregården, som også skal bidrage til lokalområdets økonomi:

”Vi gennemfører restaureringen i en kompromisløs kvalitet, og vi lægger vægt på at bruge lokale håndværkere og entreprenører. Jeg vil tro, at 75 procent af det samlede budget er brugt lokalt,” siger Nils Palmqvist og skitserer de aktiviteter, som foreløbig er sat i gang. Aktiviteter, som sikrer, at herregården er i brug året rundt: Mindre konferencer og kurser, hvor virksomheder kan leje sig ind og få herregården for sig selv. Muligheden for at bruge stedet til bryllup og fester. En Bed&Breakfast.

På vej er også en restaurant, en café, en gårdbutik og et legetøjsmuseum - og ikke mindst en besøgsdyrehave med råvildt, klappegeder og ponyer.


International målgruppe

Den største udfordring bliver måske at tiltrække de rette kompetencer til stedet og få driften til at løbe rundt, vurderer Nils Palmqvist:

”Fordi vi er placeret på Sydlangeland er der også nogle begrænsninger for, hvad vi kan gennemføre, og jeg har da også været nødt til at ændre enkelte elementer i den oprindelige forretningsplan - for eksempel er vi gået bort fra jagt som forretningsområde. Men i stedet har jeg fået nogle andre idéer, som jeg tror på.

Udover danske virksomheder er Broløkkes primære målgruppe tyskere, hollændere og nordmænd, der i forvejen ferierer på Langeland. Og interessen er allerede til stede: 

”Vi har forholdsvis nemt ved at få omtale, også i udenlandske medier, og herregården har blandt andet været brugt som location for modereportager. Det tror jeg skyldes en kombination af herregården, den filantropiske historie og visionen om at bruge stedet som afsæt for lokal udvikling, siger han.

Fordommen om herregårdsejere som en særligt privilegeret gruppe, giver Nils Palmqvist ikke meget for: 

”Det er hårdt arbejde at drive en herregård, det er der ingen tvivl om. Og det er også hårdere, end jeg havde regnet med. Men nu har jeg sagt A, så må jeg også sige B. Jeg tror stadig på visionen om at gøre Broløkke til Sydlangelands turismefyrtårn. Det er kongstanken, og den bliver jeg ved med at forfølge.”