Enkelhed skaber værdighed

Man skal værne om enkelheden, for det er den, der betager os, mener arkitekten Jørgen Overby. Her giver den erfarne restaureringsarkitekt sit bud på, hvor langt man kan gå, når herregårdenes funktionstømte bygninger skal have ny funktion.

På et hjørne i Gram, for enden af Gram Slots udstrakte barokhave, ligger Jørgen Overbys Tegnestue. Fra det klassiske bedre byggeskiks-inspirerede hus, kan man se lige over på den monumentale herregård, hvor tegnestuen har flere projekter i gang. 

Som en del af Fremtidens Herregård skal stedets holstenske lade således indrettes til blandt andet konference og koncerter, og derudover skal en omfattende istandsættelse af avlsgårdens to-længede studestald forvandle den til 'markedsgade' med plads til messeaktiviteter og workshops.

Hvis man over én kam tænker, at det skal være 'herregårdsagtigt' udvander man huset," siger Jørgen Overby

Samtidig gennemfører Jørgen Overby også projekter på flere andre herregårde: På Stenalt, Hverringe og Vennerslund.

Dermed er den erfarne arkitekt velbevandret udi de problematikker og dilemmaer, der kan opstå, når herregårdenes funktionstømte bygninger skal indrettes til ny brug. Hvor langt kan man gå? Hvad må man? Og hvad må man ikke?

"Når jeg arbejder med historiske bygninger, handler det om at skabe harmoni ud fra en skarp, æstetisk tilgang, hvor jeg vurderer, hvordan jeg kan rette op på dårlige tidligere arbejder og samtidig tage hensyn til ejerens behov for udvikling. De tiltag, jeg gennemfører, afhænger af den enkelte bygning og den enkelte strategi," forklarer Jørgen Overby. 

Han starter selv alle restaureringsprojekter med at undersøge, hvilke perioder bygningen er sammensat af, og hvilke perioder der er vigtige for det arkitektoniske udtryk. Først derefter kan man lægge en strategi for, hvad der skal gøres:  "Og ligesom man ikke må gøre forskel på sine børn og derfor må behandle dem forskelligt, skal også huse behandles forskelligt, men uden at gøre forskel," siger han.



Grundplan er essentiel

Fordi bygningens grundplan viser, hvordan huset oprindeligt er tænkt og har udviklet sig over tid, er den essentiel, mener Jørgen Overby. 

Nogle gange giver det mening at fjerne et mellemliggende lag og søge tilbage mod en tidligere planløsning. Det har man gjort på Gram Slot, hvor flere små værelser er blevet fjernet på slottets førstesal for at retablere 1700-tallets store, åbne rum. De passer bedre til de store arrangementer, der jævnligt afholdes på herregården.

Omvendt på Stenalt, hvor en kraftfuld avlsbygning har fået retableret skorstene i et moderne udtryk, mens bygningens indre er blevet 'renset' for tidligere, ukvalificerede lag. Nu skal der indrettes ferieboliger i bygningen, som har sin oprindelige planløsning intakt og skal forblive enkel og gedigen med plankegulve, bjælkelofter, kalkede vægge og store, åbne ildsteder. Ildstederne udgør et nyt element, men "sådanne kunne man også have haft i 1700-tallet," siger han.

Tro mod den oprindelige idé

Ifølge Jørgen Overby handler det om at undersøge, hvilke nye funktioner huset kan bære, og hvordan man kan 'opgradere' det, så den oprindelige idé bliver til virkelighed.

Stenalt på Norddjurs er et godt eksempel: Før stod herregården lidt forsømt og rodet, men en ny ejer satte sig for at sætte den i stand og gøre den til et moderne hjem. Og skal man tro arkitekten, kan det sagtens lade sig gøre at bo moderne og komfortabelt i et historisk hus. Så længe man er loyal mod de historiske materialer, stofligheden og husets grundlæggende idé:

"På Stenalt var der gulve, som var malet som fliser, og taget var udført, så det lignede kobber. Vi har i stedet lagt rigtige fliser og et rigtigt kobbertag, og vi har genskabt anlæggets akser ved hjælp at beplantning. Det nye, vi har tilføjet, er tro mod den oprindelige vision om en italiensk villa under nordiske himmelstrøg. Jeg synes faktisk, at herregården er blevet mere ærlig i sit udtryk, end den var."

Som en antikvitet

"Jeg ved godt, det vil provokere nogen, men man skal behandle et historisk hus, som man ville behandle en antikvitet. Man køber jo heller ikke nye nøglebeslag i Silvan til sin Empire-kommode," understreger Jørgen Overby, som ikke mener, man behøver skilte med hvert eneste nye, naturlige tiltag.

På Gram Slot har man for eksempel genåbnet et vindue, som den restaureringsfaglige kompetence sagtens kan se er nyt, men ikke springer i øjnene på lægfolk. Og tilføjer man nye kviste, skal de respektere de materialer og den formgivning, der er i forvejen, uddyber han. For det nye bliver brutalt, hvis det udføres uden indføling.

Vi skal værne om enkelheden
Til gengæld er den Gram-baserede arkitekt ikke meget for det, man i bevaringskredse kalder for reversibilitet. En tilgang, som betyder, at man altid skal kunne vende tilbage til bygningen, som den var, inden man gik i gang:

"Hvis man forestiller sig, at dem, der kom før os, altid havde sagt, at det nye, man tilføjede, skulle være reversibelt, havde bygningerne ikke fået de nye lag, vi i dag sætter pris på. Roskilde Domkirke er jo vidunderlig på grund af alle de lag," siger han og fortsætter:

"I stedet skal vi være de lag, vi tilføjer fra vores egen tid, bekendt. Det handler om ikke at slette spor fra fortiden, som er væsentlige, og om at have øje for den historiske substans. Det kræver restaureringsfaglig indsigt og et skarpt blik for, hvad man skal tage hånd om - og hvad man skal lade være."

Dræbende mondænitet

For Jørgen Overby er der ikke noget odiøst i at indrette et blivende og fuldt funktionsdygtigt og komfortabelt badeværelse i et 1700-tals hus. Men man skal passe på - selv på en herregård - at resultatet ikke bliver for mondænt med guldvandhaner og italienske fliser, siger han. Det mondæne dræber originaliteten.

I stedet bør man stræbe efter at skabe et 'produkt', der både er i slægtskab med husets historie og let at aflæse som et nyt lag, mener Jørgen Overby og nævner Remisen i Brande som eksempel. Her har tegnestuen indrettet toiletter i en stiliseret togvogn, som på én gang udfylder en ny funktion og fortæller om bygningens tidligere brug.

"Hvis man over én kam tænker, at det skal være 'herregårdsagtigt' udvander man huset. C.F. Hansen sagde, at simplicitet skaber værdighed. I dag ville man måske erstatte simplicitet med enkelhed, men budskabet er det samme: Man skal værne om enkelheden. For det er den, der betager os."