Lilliendal

Med dette projekt har Lilliendal genskabt og tilpasset det gamle nyttehaveanlæg med drivhus som ramme om en skolehave for sydsjællandske skoleelever. Projektet er gennemført.

Tilbagetrukket fra Lilliendals hovedbygning lå indtil for nyligt et gammelt nedslidt drivhus fra 1820’erne. I dag er drivhuset fuldstændig renoveret med alle nødvendige faciliteter til at drive en moderne skolehave. Skolehaven med drivhus griber tilbage til herregårdens oprindelige funktion og identitet, men i fornyet form med lokalsamfundets skoler og børn som målgruppe.

Det gamle vækstrum er nu bygget om til indendørs undervisningsrum, hvor der kan arbejdes med stiklinger og forspiring. Der er etableret udekøkkener, og haven byder også på en legekrog og en labyrint. Så efter næsten 50 års dvale dufter der atter af muld og planter - præcis som dengang, hvor man dyrkede grøntsager til godsets store folkehold. Her får eleverne mulighed for at dyrke grøntsager og komme helt tæt på processen fra jord til bord.

”Eleverne vil opdage, at det er sjovt og ikke spor svært at dyrke grøntsager, og hele oplevelsen giver lyst til at lave mad og spise sundt,” siger Mette Heiberg, der er bestyrelsesformand i Foreningen Lilliendal Skolehave.

Men der er også andre gevinster. Når børnene sår, høster og laver mad af deres egne grøntsager, bruger de geometrien til at måle havestykker, de tæller frø, læser opskrifter og staver sig igennem grøntsagernes navne.

Haver til Maver
Den almennyttige forening Haver til Maver, der udvikler og udbreder skolehaver over hele landet, har været en afgørende samarbejdspartner for projektet. Hele filosofien bag Haver til Maver er at styrke børn og unges engagement i bæredygtighed, madkultur og sundhed.

Projektet er gennemført i partnerskab med Vordingborg Kommune.