Malmgård

Herregården Malmgård er Finlands største økologiske bedrift. Godset råder over 500 hektar jord og 1000 hektar skov. På Malmgård har man desuden specialiseret sig i økoturisme og bryggeri, og ikke mindst har man etableret en stor gårdbutik, der har været med til at brande herregårdens produkter i hele Finland. Familien Creutz har ejet Malmgård siden 1614 og er 12. generation.

På Malmgård er ’fra-jord-til-bord’ tanken fundamentet for hele forretningen. Malmgård er en moderne drevet herregård med speciale i økologisk jordbrug. Hovedproduktet er spelt, men gården har også – som den første i Finland – valgt at satse på ølproduktion, der baserer sig på økologiske råvarer og vand fra herregårdens egen kilde. Øllet er ufiltreret, hvilket betyder, at det er helt uden tilsætningsstoffer, som fx konserveringsmiddel. 

Kostalden er omdannet til mikrobryggeri, hvor gæsterne kan følge ølbrygningen gennem en glasvæg – et tiltag der sammen med stedets café og gårdbutik giver fornemmelsen af en historisk gård i arbejde. Et besøg på Malmgård er del af en samlet oplevelse, der også trækker på herregårdens herligheder; dens historie, bygningsarv og naturen udenom.



Økoturisme med succes

Finland har ikke mange herregårde, og de fleste ligger øst for Helsinki i det område, der kaldes for Kongevejen. Kongevejen skabte i sin tid grundlag for en økonomisk opblomstringsperiode med udgangspunkt i landbrug, men i dag er herregårdene tvunget til at søge nye veje. 

På Malmgård har ejerne valgt at bygge videre på den attraktive og velbesøgte beliggenhed ved Kongevejen og satse på økologi og økoturisme. Parret understreger, at det er vigtigt, at økologien signalerer luksus, overskud og friskhed, og det er et bevidst valg, at produkterne markedsføres med et billede af herregården.

Foreløbig er interessen stigende, og Malmgårds økologiske markedsdage har vist sig at kunne tiltrække omkring 5.000 mennesker. I højsæsonen besøges den store herregård af 100-120 busser, som kommer til stedet på grund af et samarbejde med lokale turistbusselskaber. Det fører årligt til 3-4.000 gæster, som får en rundvisning i hovedbygningen samt mulighed for at smage Malmgårds produkter på en lille café, der ligger i en tidligere bolig. Blandt specialiteterne hører øl, speltgrød og hjemmebagte speltboller med ‘älgpastej’ – elgkød indbagt i brød. Besøget rundes af i gårdbutikken, hvor gæsterne har 15 minutter til at ose og handle. Ejerne forestiller sig at lave guidede rundvisninger i det økologiske landskab i fremtiden, så der i endnu højere grad kan skabes synergi mellem landbruget og turisme. Til gengæld forudser de, at flere besøgende kan føre til øget slid på parken og landskabet udenom. 

Gårdbutik og onlinesalg

Fire år efter etableringen kan ejerne konstatere, at gårdbutikken har ført flere fordele med sig. For det første står de varer, som forarbejdes og sælges på stedet, for 80 procent af indtjeningen – og man springer fordyrende forarbejdnings- og detailled over. For det andet er gårdbutikken med til at brande Malmgårds varer. Og endelig giver kontakten med kunderne inspiration til produktudvikling. Alle nye produkter er blevet til på foranledning af kundernes efterspørgsel.

Gårdbutikken sælger allerede varer via postordre, men fremtidsvisionen er onlinesalg til kunder i hele Finland. At drive en gårdbutik kan dog også være op ad bakke. For Malmgårds ejerpar har det været en udfordring selv at stå for rundvisninger, café og gårdbutik, og det kan være stressende, at en stor del af omsætningen er bundet op på de 15 minutter, turisterne befinder i butikken.

Vores øl

Malmgården har udviklet et mikrobryggeri i en af gårdens gamle kostalde. Bryggeriet er etableret med 20 procent støtte fra EU. Ideen er at skabe et besøgsbryggeri, hvor man kan sidde i en hyggelig pub med åben pejs og se ind på bryggeriet igennem en glasvæg. Og der er gode muligheder for afsætning på det indenlandske marked, hvor efterspørgslen efter mikroøl stiger.

Foreløbig produceres øllen Malmgård Dinkel, og produktionen forventes fremover at være 200.000 liter om året. Johan og Christina Creutz oplever en stor interesse for Malmgård Dinkel, der af lokale opfattes som ’vores øl’. Malmgårds ølproduktion har allerede haft en positivt afsmittende effekt på lokalsamfundet, hvor det eksempelvis har ført til vækst for en nærliggende maltproducent.