'Sommerdage på Engestofte': Mere end et marked

’Sommerdage på Engestofte’ blev en overflod af små og store oplevelser for de godt 2500 besøgende, som lagde vejen forbi. Begivenheden skulle styrke den lollandske herregårds tilknytning til lokalsamfundet og teste ejernes vision om at gøre den til fødevareambassade.

Slagteren fra Nysted leverede pølser, nabogården kom med den helstegte pattegris, og det hjemmelavede tilbehør var altsammet lavet af produkter fra lokale producenter. Spejdere arrangerede lege og bagte snobrød med børnene. Med køer, geder og får var Besøgsgård Saxenhøj rykket ind på gårdspladsen. Og Lollands skolebørn konkurrerede om, hvem der havde lavet den bedste Skt. Hans heks.

Vi vil gerne være med til at brande Lolland som én af Danmarks bedste fødevareregioner," siger Mette Egeskov.

Her var hjemmelavet is og en velkomstdrink baseret på Frederiksdal Kirsebærvin. En honningslynger, der slyngede honning efter den traditionelle metode. Godt 50 stadeholdere, som solgte lokale fødevarer, kunsthåndværk og blomster. Farverige optrædener ved Sydlollands Viseforening, Sakskøbing Tambourkorps og Midtlollandske Folkedanse fra Holeby. 

”Vi ville gerne skabe en sommerfest med en overflod af små og store oplevelser. Sommerdage på Engestofte skulle være mere end bare et marked, hvor man kunne købe noget. Det var vores vision, og det, synes vi, er lykkedes.” fastslår Mette Egeskov, der driver den lollandske herregård sammen med sin far og søster.



Stor vision afprøvet i lile skala

Begivenheden kombinerede det traditionelle markedskoncept med tiltag og aktiviteter, som formidlede områdets traditioner og historie. Idéen var at formidle herregårdens historie og demonstrere dens potentiale som lokalområdets dynamo. Og ikke mindst skulle sommermarkedet på Engestofte understøtte og teste herregårdens store projekt: Omdannelse af en tidligere lade til multifunktionshal, hvor aktører fra erhvervs- og foreningslivet kan afholde markeder, events møder, konferencer, private fester og kulturelle arrangementer:

”Min søster og jeg er ikke landmænd, og derfor har vi længe arbejdet på at udvikle en ny vision for stedet. Hvad skal vi bruge herregården til, når vi ikke kan finde ud af at sidde på en traktor? Med multifunktionshallen håber vi at gøre herregården til et lokalt omdrejningspunkt. Vi vil skabe en form for fødevareambassade, som også kommer det omgivende samfund til gode” siger Mette Egeskov og uddyber: 

”Som tilflyttere kan vi bruge markeder og events til at lære lokalsamfundet at kende, knytte kontakter og lære jargonen, indtil laden står klar. Sommermarkedet var en måde at afprøve den store vision på.”

Arrangementer styrker herregårdens brand

Sammen med en ansat stod søstrene Lise og Mette Egskov selv for at stable begivenheden på benene. Indhentning af tilladelser fra kommunen og tidskrævende koordinering med stadeholdere og lokale foreninger, spejdere og skoler var blandt opgaverne. Udformning og opsætning af skilte. Annoncering og PR. Selv den hjemmelavede is blev produceret af ejerne selv.

”Koordineringsarbejdet var enormt, og det tog hundredevis af timer og flere måneder at blive klar. Selvfølgelig kunne vi have gjort det nemmere for os selv, hvis vi havde købt færdig is og syltetøj på spand i stedet for at lave det selv. Men vi ville gerne gøre det ordentligt,” understreger Mette Egeskov og tilføjer, at der er flere arrangementer i støbeskeen på den lollandske herregård.

Til gengæld tegner arbejdet til at blive lidt lettere for hver gang. Stande til årets julemarked er for længst udsolgt, underholdningen ligger klar, og ejerne kan nu bygge videre på de høstede erfaringer og samarbejder med lokale fødevareproducenter, foreninger og kommunen.

Lokale producenter med vilje og gejst

Sommerdage på Engestofte var støttet af Byd Indenfor under Fremtidens Herregård. Stadeholderne betalte 1000 kr. for leje af stade, og markedets godt 2500 gæster gav hver 35 kr. for at komme ind.

”Vi bliver ikke rige at af afholde markeder. Men vi gør det ikke for at tjene penge. Vi gør det, fordi vi tror på, at events og arrangementer kan være med til at styrke vores brand og give en tættere relation til lokalområdet,” siger Mette Egeskov og tilføjer så: 

”For Lolland som helhed tror vi også, det er den type initiativer, der skal til. Lolland producerer fantastiske fødevarer, og der er en kæmpe vilje og gejst hos de lokale producenter. Vi vil gerne være med til at markedsføre området som én af Danmarks bedste fødevareregioner. Her er noget at bygge videre på.” 

Læs også om herregårdens projekt med at omdanne laden til fødevareambassade